Proces recenzji
W ramach wstępnej weryfikacji treści, której dokonuje Redakcja Czasopisma, nadesłane artykuły mogą one zostać przyjęte do recenzji, odrzucone lub odesłane autorowi z sugestiami niezbędnych uzupełnień lub poprawek. Przysyłając artykuł do redakcji, autor jednocześnie wyraża zgodę na jego recenzowanie.
Po wstępnej ocenie zgodności tekstu z profilem i zasadami stosowanymi w czasopiśmie artykuł zostaje przesłany do dwojga recenzentów* w systemie double-blind review.
Recenzenci sporządzają opinie w formie pisemnych uwag bądź zaleceń. Recenzja zawiera finalną konkluzję, wyrażoną przez zaliczenie tekstu do jednej z czterech poniższych kategorii:
-
Przyjąć do druku bez zmian lub z drobnymi poprawkami techniczno-redakcyjnymi.
-
Zaakceptować po uwzględnieniu (nielicznych) poprawek wskazanych przez recenzenta.
-
Ponownie rozważyć po dokonaniu istotnych poprawek i powtórnej recenzji.
-
Odrzucić.
Zanonimizowana treść recenzji jest udostępniana autorowi. W przypadku, gdy jedna z recenzji jest pozytywna, a druga negatywna, redakcja ma prawo powołać trzeciego recenzenta.
W przypadku, kiedy autor nie akceptuje uwag recenzentów oraz redakcji lub kiedy redakcja nie zgadza się z poprawkami autora, autor może wycofać tekst, redakcja zaś może go odrzucić. Ostateczną decyzję o zamieszczeniu artykułu, odrzuceniu lub skierowaniu do poprawy podejmuje kolektywnie redakcja czasopisma.
*Lista recenzentów zamieszczona jest w zakładce Recenzenci
Ankieta dla Recenzentów